“Moet ik voor elke verlenging van mijn pilvoorschrift een consultatie betalen ?”
“ Ik neem al jaren dezelfde medicatie voor de bloeddruk. Mag ik mijn voorschrift niet telefonisch aanvragen ?”
“Klop-klop ! Dokter, het is maar voor een voorschriftje, kan ik er even tussen ? “
“Ik had vorige week een dag migraine. Ik weet wat het is en wat ik moet doen, maar mijn werkgever vraagt een attest. Wil u dit even klaarleggen op datum van vorige week? “
“De sportclub vraagt een attest dat ik gezond ben. Zou u dit willen doormailen of opsturen ? “
“Ik maakte een afpraak bij de specialist maar ze zeggen dat ik een verwijsbrief nodig heb. Wil u daarvoor zorgen ? “
Het afleveren van voorschriften, attesten en documenten allerhande maakt een aanzienlijk deel uit van het werk en de verantwoordelijkheid van jouw huisarts.
Om daarbij de beste zorg te garanderen en anderszijds de overlast voor arts en patiënt te beperken vinden wij het belangrijk om hierover enkele duidelijke afspraken te maken.
Voorschriften voor medicatie :
Deze worden niet afgegeven op telefonische vraag. Voorschriften worden persoonlijk afgegeven tijdens een raadpleging of huisbezoek.
Het Riziv laat niet toe dat voorschriften uitgeschreven worden buiten de raadpleging of huisbezoeken.
Voor een nieuw op te starten geneesmiddel komt u uiteraard altijd op raadpleging.
Voor verlenging van chronische medicatie zal de arts tijdens de raadpleging voldoende voorschriften meegeven tot aan de volgende geplande controle/raadpleging. De tijd tot de volgende controle wordt in overleg bepaald.
Als richtlijn :
voor de anticonceptiepil : één controle per jaar, baarmoederhalsuitstrijkje om de 2 à 3 jaar, in sommige gevallen moet dit vaker.
voor opvolging van bloeddruk : een controle per jaar indien de bloeddruk goed onder controle is en er geen bijkomende aandoeningen zijn.
voor suikerziekte : om de 3 maanden.
Kijk dus goed na voor je op consultatie komt voor welke medicatie je eventueel een verlenging nodig hebt!
Breng steeds uw eID mee naar de praktijk!